Sinds 2002 zijn de rechten van patiënten duidelijk omschreven in de wet. Deze wet preciseert de kenmerken van de relatie tussen de patiënt en de beroepsbeoefenaar en wil de kwaliteit van de gezondheidszorgen verbeteren. Er wordt onder meer bepaald dat de zorgverlener de patiënt helder moet informeren over zijn gezondheidstoestand en de zorg die hij hem voorstelt. De patiënt van zijn kant moet aan de gezondheidsprofessional alle informatie verstrekken die vereist is om medische zorg te kunnen verlenen. Wanneer iemand vindt dat een beroepsbeoefenaar één van zijn patiëntenrechten niet heeft gerespecteerd, en daarover zijn ontevredenheid of frustratie wil uiten, kan die persoon zich tot de ombudsdienst van het betrokken ziekenhuis wenden.(bron: website FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu)
1. Recht op een kwaliteitsvolle dienstverlening
U heeft recht op een kwalitatief hoogstaande zorg, rekening houdend met de medische kennis en technologie. De zorg moet verleend worden met respect voor de menselijke waardigheid, ongeacht uw sociale klasse, nationaliteit of inkomen.
2. Recht op vrije keuze van een zorgverstrekker
U kunt zelf uw zorgverstrekker kiezen, ook als uw huisarts u bijvoorbeeld naar een andere specialist doorverwijst. U kunt op elk ogenblik het advies vragen van een tweede zorgverstrekker of een andere zorgverstrekker.
3. Recht op informatie over zijn gezondheidstoestand
De zorgverstrekker moet u tijdig en op een begrijpelijke manier informatie bezorgen.U heeft het recht om niet geïnformeerd te worden, tenzij de arts van oordeel is dat dit een ernstige bedreiging vormt voor uw gezondheid of die van anderen.
4. Recht op toestemming voor of weigering van een tussenkomst na informatie
Nadat de arts u goed geïnformeerd heeft, kan geen enkele behandeling worden gestart of voortgezet zonder uw uitdrukkelijke toestemming. U kunt op elk moment uw toestemming intrekken of de behandeling stopzetten wanneer deze niet het gewenste resultaat heeft. De zorgverstrekker moet uw beslissing respecteren, de gevolgen van uw beslissing toelichten en u eventueel alternatieve behandelingen voorstellen. Hij kan u ook doorverwijzen naar een andere zorgverlener.
5. Recht op een zorgvuldig bijgehouden patiëntendossier en het recht op inzage of afschrift van dit dossier
U heeft recht op een zorgvuldig bijgehouden patiëntendossier. Dat dossier bestaat enerzijds uit een medisch dossier en anderzijds, bij opgenomen patiënten, ook uit een verpleegdossier. U heeft recht op inzage in uw dossier of kan, tegen betaling, een kopie van uw dossier aanvragen.
6. Recht op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer (privacy)
Er mag geen informatie over uw gezondheidstoestand meegedeeld worden aan derden, tenzij dit uitdrukkelijk bij wet is voorzien. Alle medewerkers van het ziekenhuis zijn gebonden door het beroepsgeheim over alles, waar zij beroepshalve kennis van nemen. Zonder uw toestemming mag niemand aanwezig zijn bij een behandeling of onderzoek, tenzij deze aanwezigheid strikt noodzakelijk is.
7. Recht om klacht neer te leggen bij de bevoegde ombudsfunctie
Als u niet tevreden bent of klachten heeft over een zorgverstrekker, kan u terecht bij de ombudsdienst van het ziekenhuis.
8. Recht om de meest aangepaste zorg te bekomen, om de pijn te voorkomen, er aandacht voor te hebben, te evalueren, in aanmerking te nemen en te verzachten
U heeft recht op een zo effectief mogelijke pijnbestrijding. U kunt eveneens steeds beroep doen op een palliatieve zorgverlening.
AZ Jan Palfijn hecht veel belang aan de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van haar patiënten. Het privacyreglement werd opgemaakt in uitvoering van de “Ziekenhuiswet” (gecoördineerde wet van 10 juli 2008 op de ziekenhuizen en andere verzorgingsinrichtingen); de wet van 8 december 1992 (privacywet) en haar uitvoeringsbesluiten en de Algemene Verordening Gegevensbescherming (Verordening EU nr. 2016/679)
Het verzamelen en verwerken van uw persoonsgegevens geldt, overeenkomstig de artikelen 20 en 25 van de Ziekenhuiswet, voor alle patiënten van het AZ Jan Palfijn Gent. De persoonsgegevens betreffende de gezondheid worden uitsluitend onder toezicht en de verantwoordelijkheid van een beroepsbeoefenaar in de gezondheidszorg verwerkt. Al onze medewerkers zijn strikt gebonden aan het beroepsgeheim of aan een gelijkwaardige statutaire of contractuele vertrouwelijkheidsverplichting.
Inzagerecht in uw patiëntendossier wordt geregeld via de Wet van 22 augustus 2002 betreffende de rechten van de patiënt.
Inzagerecht en andere rechten met betrekking tot alle andere verwerkingen van persoonsgegevens staan beschreven in artikel 17 van het privacyreglement.