Jan Palfijn Gent opent loket voor geboorteaangiftes

Datum
05/01/2017

Vanaf woensdag 4 januari 2017 kan elke baby, geboren in het AZ Jan Palfijn Gent, in het ziekenhuis zelf worden aangegeven. Het AZ Jan Palfijn stelt een lokaal op de kraamafdeling ter beschikking van een medewerker van de dienst Burgerzaken van Stad Gent, die op maandag-, woensdag- en vrijdagnamiddag de geboorteaangiftes rechtstreeks kan registreren via het eBirth-registratiepakket. AZ Jan Palfijn Gent verhoogt hiermee de patiëntenservice en -comfort: jonge ouders hoeven zich niet meer te verplaatsen naar de diensten van Stad Gent.

Een geboorteaangifte is de registratie van een geboorte bij de ambtenaar van de burgerlijke stand van de geboorteplaats. Deze aangifte moet bij elke geboorte gebeuren, ten laatste vijftien dagen na de bevalling. Tot voor kort diende deze aangifte op papier te verlopen én bij de bevoegde diensten van de Stad Gent.

Het AZ Jan Palfijn Gent werkt sinds 3 oktober 2016 met eBirth en wil met deze digitale geboorteaangifte de hele administratieve procedure vereenvoudigen en optimaliseren. De dienst burgerlijke stand van de Stad krijgt de gegevens elektronisch binnen en kan ze digitaal gebruiken om de geboorteakte op te stellen. EBirth biedt tegelijk het voordeel dat de gegevens slechts éénmalig moeten worden ingevoerd.

Door de opening van een eigen lokaal voor geboorteaangiften in AZ Jan Palfijn Gent - in samenwerking met Stad Gent – wordt nog een stap verder gezet in de vereenvoudiging van administratieve procedures: de aangifte via eBirth in het ziekenhuis betekent een win-win voor zowel de patiënt, als voor het ziekenhuis.

In 2016 werden in AZ Jan Palfijn Gent 1154 baby’s geboren, waaronder 25 tweelingen. Sinds de verbouwing van het ziekenhuis in 2014 is dit aantal geboorten een belangrijke mijlpaal. Hieruit blijkt in elk geval de waardering voor de volledig vernieuwde materniteitskamers en de professionele begeleiding.